Social Media na overlijden

Social Media na overlijdenHoe gaat u om met mailaccounts en het afmelden op sociale netwerken na het overlijden?

Sociale netwerken worden steeds populairder en elk sociaal medium heeft een eigen protocol over hoe te handelen bij het overlijden van een gebruiker.

Het kan heel belangrijk zijn om de actieve website van een overleden gebruiker te verwijderen. Niets is immers zo verdrietig of frustrerend als na jaren nog geconfronteerd worden met berichtgevingen en mail afkomstig uit sociale netwerken (bijvoorbeeld verjaardagsmeldingen).

Er zijn twee scenario’s mogelijk:

U beschikt over de benodigde inloggegevens. Geweldig! Wanneer de overledene zijn accountgegevens heeft gedeeld of opgeschreven, kunt u het betreffende account als nabestaande gemakkelijker bewerken of verwijderen. U kunt hiervoor het codicil gebruiken dat u kunt downloaden van de betreffende site of door hier te klikken.

Zoals gezegd kunt u het account in dit geval zelf beheren of verwijderen. U kunt er bijvoorbeeld voor kiezen om een necrologie van de overledene te plaatsen. Waak er wel voor dat er in dat geval ongewenste mail, aanbiedingen of verjaardagsnotificaties kunnen blijven binnenkomen.

U beschikt niet over de benodigde inloggegevens

Het is voor nabestaanden in dit geval een behoorlijke klus om de betreffende profielen en mailaccounts op te heffen, omdat veel providers/beheerders heel wat informatie willen ontvangen om zeker te zijn dat de gemelde persoon daadwerkelijk is overleden.

Een overzicht van de mogelijkheden met het oog op e-mail en een aantal verschillende sociale netwerken:

 

Social Media na overlijdenMailaccount

Wanneer u als nabestaande het mailaccount van een overledene wilt opheffen, kunt u contact opnemen met de provider van het account (bijvoorbeeld Gmail, Hotmail of Yahoo).

Bewijs van overlijden en verklaring dat u familie bentDeze providers vragen vaak om een kopie van de akte van overlijden, daarnaast moet er meestal ook een verklaring komen dat u familie bent van de overledene.

Melden overlijden voorkomt mail en notificaties. Als u als nabestaande het overlijden niet meldt, loopt u het risico dat u na maanden van het overlijden nog vanaf dit account mail zult ontvangen. Dit zijn vaak automatische mailings of verjaardagsnotificaties die na een overlijden voor pijnlijke, verdrietige situaties kunnen zorgen.

Wanneer u beschikt over de inloggegevens van het mailaccount, kunt u het account eenvoudig opheffen als u bent ingelogd.

 

Social Media na overlijdenFacebook

U kunt als nabestaande het profiel van de overledene laten verwijderen of er een herinneringspagina van maken. In het laatste geval wordt alle privé-informatie verwijderd, maar blijft de rest van het profiel zichtbaar voor vrienden die al zijn bevestigd. Vrienden en familie kunnen berichten achterlaten.

Klik hier om in contact te komen met Facebook. Door te klikken op de link die u daar te zien krijgt, kunt u Facebook melden dat de eigenaar van een profiel is overleden.

 

Social Media na overlijdenLinkedIn

Als nabestaande kunt u het LinkedIn-profiel van de overledene laten verwijderen. Hiervoor dient een speciaal formulier ingevuld te worden. Klik hier.

 

Social Media na overlijdenTwitter

U kunt het betreffende account laten verwijderen en Twitter biedt nabestaanden tevens de mogelijkheid om alle openbare tweets te bewaren. Ook is het een optie om een link naar een online herinneringsplek te plaatsen, denk bijvoorbeeld aan een register op condoleance.nl. Er kan op het account ook contactinformatie van nabestaanden worden geplaatst.

Klik hier om in contact te komen met Twitter.